اسباب بازی های مناسب برای تقویت هوش کودک

اسباب بازی ها به عنوان سرگرمی همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده‌ اند. با کمک اسباب بازی‌ هاست که کودکان دنیاهای جدید را کشف می‌ کنند؛ از آن ‌ها در تخیلات خود استفاده می‌ کنند و به کمک اسباب بازی‌ هاست که بخش‌ های مختلف ذهنشان را تقویت می‌ کنند. تقویت و رشد کودک در سنین مختلف با کمک اسباب بازی از نظر علمی و روانشناختی هم به کرات اثبات شده است. بنابراین والدین بیشتری هر روز به دنبال تهیه اسباب بازی‌ ها برای تقویت هوش کودکشان هستند. در این مطلب سعی می‌ کنیم شما را با انواع اسباب بازی مناسب برای تقویت هوش کودک بیشتر آشنا کنیم. در این مطلب به شما خواهیم گفت که چه اسباب بازی کدام بخش مغز را تقویت می‌ کند.

 

اسباب بازی تقویت هوش

 

تاثیر اسباب بازی‌ ها روی انواع هوش

در گذشته تعریف هوش نسبت به امروز بسیار متفاوت بود. اغلب با یک تست کلی هوش افراد را دسته بندی می‌ کردند، غافل از این که مغز انسان بسیار پیچده‌ تر از چیزی است که فکر می‌ کردند.
هوش از نظر روانشناختی دسته‌ های مختلفی دارد. هوش فضایی، هوش هیجانی؛ هوش دیداری و… . اسباب بازی‌ ها می‌ توانند به نوبه خود هرکدام از این هوش‌ ها را افزایش دهند. انسان موجودی چند بعدی است و می‌ تواند در زمینه‌ های مختلف عملکرد متفاوتی از خود نشان دهد.
برای مثال یادگیری ریاضی، موسیقی، نقاشی، رانندگی، مجسمه سازی و هر کار دیگری در افراد مختلف سرعت متفاوتی دارد. شاید یک فرد ریاضی را سریع بیاموزد اما آیا بدین معنی است که این فرد واقعا باهوش است؟ خیر همین فرد ممکن است توانایی آموختن یا درک موسیقی را نداشته باشد. بنابراین در این حالت هم نمی‌ توان گفت این فرد کم هوش است صرفا چون توانایی یادگیری موسیقی را ندارد.
تنها بخشی از هوش است که مادرزادی است. بقیه موارد به کمک محیط افزایش پیدا می‌ کنند و یا کودک آن ‌ها را به مرور زمان کسب می‌ کند. هوش هیجانی، هوش فضایی و… جزو مواردی هستند که با کمک محیط تقویت می شوند. چه چیزی بهتر از اسباب بازی‌ ها که هم بتوانند روی بخش‌ های مختلف مغز تاثیرگذار باشند و هم این که هوش را تقویت کنند. به عنوان والدین می‌ توانید اسباب بازی‌ هایی را که مناسب این کار هستند را در اختیار کودک تان قرار دهید. در ادامه به اسباب بازی‌ های مناسب برای تقویت هوش اشاره می‌ کنیم.

انواع مختلف عروسک‌ ها

تا به‌ حال به این فکر کرده‌ اید که عروسک‌ ها چه اسباب بازی‌ های تاثیرگذاری هستند؟ برخی از والدین ساده از کنار این اسباب بازی فوق العاده می‌ گذرند، غافل از این که انواع مختلف عروسک نقش عمده‌ ای در تقویت مهارت‌ های فردی و تقویت هوش کودک شان دارد. عروسک ‌ها شبیه ساز انسانی برای کودکان هستند. زمانی که شما به عنوان والدین عروسکی را در اختیار کودک خود قرار می‌ دهید؛ بخش عمده هوش که مربوط به کنترل هیجان و احساسات است را تقویت می کنید.
کودک به کمک بازی کردن با عروسک‌ هایش خشم، ترس، ناراحتی و سایر احساساتش را بروز داده و در حین بازی کردن با آن‌ ها است که می‌ آموزد چطور احساساتش را مدیریت و کنترل کند. عروسک‌ ها دوست خوبی برای کودکان خواهند بود، زیرا به کودک شما کمک می‌ کنند در بزرگسالی بر رفتار و احساسات خود مسلط بوده و بالغانه‌ تر از همسالان خود که از بازی با عروسک محروم بوده‌ اند؛ رفتار می‌ کنند.

اسباب بازی‌ های متحرک

کودکان چه دختر و چه پسر از یک سنی به بعد عاشق ماشین‌ های کنترلی، قطارهای متحرک، دوچرخه‌ ها و انواع اسباب بازی‌ هایی‌ می‌ شوند که می‌ توانند حرکت کنند. آن ‌ها ماشین‌ های کوچک را حرکت می‌ دهند و خود را در نقش راننده قطار، ماشین، دوچرخه یا انواع وسایل نقلیه تصور می‌ کنند.
شاید این از نظر والدین تنها بازی‌ های سرگرم کننده باشد؛ اما در واقع این بازی‌ ها و اسباب بازی‌ ها بخش بزرگی از هوش فضایی کودک را گسترش می‌ دهند. مغز با کمک این بازی‌ ها مسیرهایی از سیناپس‌ های عصبی را گسترش می‌ دهد که مربوط به تجسم است. در بزرگسالی این کودکان می‌ توانند رانندگان خوبی باشند؛ می‌ توانند به سادگی طرح‌ ها و نقش‌ ها را تصور کنند و مهندسان و نقشه کشان قهاری شوند.

اسباب بازی‌ های مناسب برای تقویت مهارت حل مساله

حتما شما هم بزرگسالان زیادی را دیده‌ اید که می‌ توانند به راحتی مشکلات زندگی را مدیریت کرده و راه حل‌ های مناسبی برای آن جستجو کنند. بخشی از مغز این افراد از نظر هوشی گسترش یافته تا بتواند مشکلات را تحلیل کرده و در لحظه بهترین راه حل را ارائه کند. بدون شک داشتن چنین مهارتی یک روزه کسب نشده و حاصل سال‌ ها تمرین و تکرار است. اما چطور می‌ توان کودکی با این خصوصیات بارآورد؟ به کمک بازی‌ های فکری.
کودکان در سنین مختلف عاشق بازی‌ های فکری متفاوت هستند. کودک دوست دارد خود را با کمک بازی‌ های فکری بسنجد و آن ‌ها را با دیگران هم امتحان کند. بازی‌ های فکری مانند انواع پازل‌ ها، شطرنج، مونوپولی، منچ، مکعب روبیک، تخته و دیگر بازی‌ های فکری، بهترین ابزار برای تمرین تقویت هوش و مهارت حل مساله هستند.
کودک در مسیر بازی می‌ آموزد که باید یک راه حل برای برنده شدن در بازی پیدا کند. برای مثال در مسیر بازی شطرنج است که می‌ آموزد چطور مهره‌ ها را به بهترین شکل حرکت دهد تا نهایتا برنده شود. حتی یاد می‌ گیرد که چند حرکت بعدی طرف مقابلش را هم تصور کند. بنابراین منطقی است که در بزرگسالی نیز بتواند از این مهارت برای پیش بینی مسائل زندگی و پیدا کردن راه‌ حل‌ های مختلف استفاده کند.

استفاده از اسباب بازی برای هماهنگی حرکات دست و چشم

یک فوتبالیست، یک بازیکن هاکی، یک والیبالیست و یا یک بسکتبالیست موفق را در نظر بگیرید. در زمین بازی به سرعت واکنش نشان می‌ دهد؛ توپ را کنترل می‌ کند و به سرعت مسیر حرکتش را پیش بینی می‌ کند. این افراد هوش حرکتی فوق العاده‌ ای دارند. مغزشان آموخته تا دست و چشم را به سرعت با هم هماهنگ کند.
مغز این افراد در واقع آموخته با چشم یک جسم را تعقیب کند و به طور درستی محل فرود آمدن آن را در ذهنش محاسبه کرده و دست و پا را برای گرفتن جسم به آن مسیر سوق دهد.
این مهارت با کمک اسباب بازی‌ هایی مانند توپ تقویت می‌ شود. اگرچه توپ اسباب بازی ساده‌ ای به نظر می‌ رسد؛ اما بسیار کاربردی است. از همان سنین پایین کودکی توپ‌ های مختلفی را در اختیار کودک تان قرار دهید تا بتواند آن را پرتاب کرده و محل فروش را محاسبه کند. او می‌ آموزد که توپ را تا چقدر باید بالا پرتاب کند و کجا دقیقا می‌ تواند آن را بگیرید.
به طور کلی بازی‌ ها و اسباب بازی‌ ها تاثیر مستقیمی بر روی تقویت هوش کودک شما دارند. اسباب بازی‌ های مختلف تولید می‌ شوند تا هم کودکان را سرگرم کنند و هم به آن‌ها بیاموزند که چطور می‌ توانند بهتر عمل کنند. می‌ توانید به عنوان والدین انواع اسباب بازی‌ ها و ابزار موسیقی و نقاشی و… را در اختیار کودک تان قرار دهید تا هوشش از جنبه‌ های مختلف گسترش بیابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

33  +    =  37

تخفیف نقدی !
20.000 تخفیف
100 هزارتومان تخفیف
خیلی نزدیک بود !
15000 تومان
30.000 تومان تخفیف
25000 تومان تخفیف
سری بعدی حتما برنده میشی
برنده شدی
هفته دیگه حتما برنده میشی
200.000 تومان تخفیف نقدی
متاسفم نشد که بشه
شانس خودتو امتحان کن !
گردونه شانس !هر هفته یک بار میتونی از گردونه استفاده کنی !کلی جایزه منتظرتونه پس همین حالا شانستو امتحان کن ایمیلتو  حتما وارد کن  
ایمیلتو وارد کن  حتما کد تخفیف جایزه را کپی کن موقع خرید ازش استفاده کن